Sider

onsdag den 7. juni 2017

Det forpligtende fællesskab

 I forlængelse af gårsdagens overskrift ”En sund krop i et sundt legeme…”, så vil jeg da gerne lige slå et slag for, at det ikke kun er fedtprocenter og muskelmasse, der afgør om man befinder sig i et sundt legeme.

Efter min mening er man nødt til også at være en del af et forpligtende fællesskab. Helst både hjemme og på arbejdspladsen. Når man så som jeg (og rigtig, rigtig mange andre danskere) bor alene OG er selvstændig freelancer – ovenikøbet med popcornhjerne, der sprøjter den ene idé ud efter den anden – så ender man med at tilbringe alt, alt for meget tid i sit eget selskab. Ikke fordi der er noget galt med mit eget selskab; men jeg skal jo forpligte mig selv. Drivkraften er hele tiden: mig…

Og hånden på hjertet: nogle gange driver jeg ikke mig selv hårdt nok. Men det er jo også lidt ligegyldigt. Hvem skulle opdage det? Hvem skulle irettesætte mig, når jeg spiser min mad foran fjernsynet i stedet for at sidde ved spisebordet og deltage i samtalen. I stedet har jeg jo en samtale med mit fjernsyn 😃 Og det ikke engang løgn. Sådan bliver man. Kloge mænd i hvide kitler og en lang uddannelse bag sig ville sikkert mene, at det ikke er sundt at høre stemmer; men nu er der jo tale om min egen stemme. For hvis jeg ikke hører stemmer, bliver jeg for alvor sindssyg! Så jeg snakker med mig selv.

Den anden dag kom jeg ud fra biblioteket og udbrød højt ”Nå! Skal vi gå ned i Irma og se om de har nogle lækkerier?” Hvem fanden er vi??? Jeg var jo kun mig. Blev jeg flov? Ja, det gjorde jeg faktisk, så der er håb endnu, tror jeg. Men mest flov blev jeg egentlig over, at jeg ikke kunne lade være med at grine højt – af mig selv. Og dét er der brug for, når man mærker ensomheden. Det føles som et fængsel, hvor man står og kigger ud på verden, der drøner derudaf. Og når man vender sig om er døren til fængselscellen faktisk åben… Man har bare ikke nogen steder at gå hen.


Nu er jeg nødt til at slutte. Jeg er nemlig blevet en del af et forpligtende fællesskab. På deltid. Det er SÅ fedt! Både at skulle lave nogle opgaver med deadline defineret af andre og ikke mindst visheden om, at der sidder nogen og venter på mig 😊

Giver mit indlæg mening? Giv mig gerne likes - eller en femmer - eller endnu bedre: begge dele. Jeg betaler naturligvis både moms og skat af alle bidrag 😊  Det er helt frivilligt. (Scroll ned og se detaljer)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar